WIE
ZIJN
WE

HANNIE WATERMAN

Leerkracht basisschool in hart en nieren, gooide na 28 jaar voor de klas het roer om en ging leerkrachten coachen en ondersteunen bij het implementeren van de piramide methode.

Pedagogiek en didaktiek spelen daarbij een belangrijke rol, maar ook de psychologie. Vooral de psychologie heeft haar belangstelling. Waarom handelen, denken en doen we en welke factoren spelen hierbij een rol? Daar het haar al duidelijk was dat kleur hierin een belangrijke factor is maakte zij een diepgaande studie over de psychologische werking van kleur.

Kleur heeft een grote emotionele en fysieke werking op ons, vertaalt en vertelt wie we zijn. Gesproken taal kan onduidelijk of zelfs misleidend zijn, maar kleur spreekt een taal die niet misleidt of liegt. Hannie gebruikt  de taal van kleur om kinderen, leerkrachten en ouders te helpen en te ondersteunen.


MARIJKE VAN LOON

Is opgeleid als docent creatieve vakken en heeft veel ervaring in het volwassen onderwijs. Sinds 1993 is zij werkzaam als kleur- en belevingsspecialist voor ruimte en omgeving.

Zij ziet kleur als visueel geluid en heeft hier in 2010 een onderzoek naar gedaan. Kleur en geluid hebben veel overeenkomsten zoals harmonie en disharmonie, ritme en volume.

Marijke heeft in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen een leerweg kleur, kleurwerking en beleving met betrekking tot onze omgeving ontwikkeld. Waaronder een module kleurpsychologie in samenwerking met Hannie Waterman. Zij schrijft een blog over kleur, kleurpsychologie, beleving en omgeving voor de Schildersvakkrant.

Marijke geeft lezingen, workshops en cursussen over deze materie.